Loengupäevik III – haridustehnoloogia akadeemiline suund DTIs

Uue kuu külalisloengutele tegi alguse Mart Laanpere, kes alguses pidi esinema üldse järgmisel nädalal, kuid esialgne külalislektor Pirje Jürjens ei saanud kahjuks meie ette astuda.

Laanpere loenguteemaks oli „Haridutehnoloogia akadeemiline suund DTIs“.

Soojenduseks (nagu Mardil slaididele kirjutatud oli) palus mees meil minna veebiaadressile menti.com ning vastata seal küsimusele millal toimus Tiigrihüpe Eesti koolides. Küsimus oli aga nipiga, sest kõik vastusevariandid olid omamoodi õiged ning valesid vastuseid tegelikult polnudki. (Siinkohal ma panin googlesse sisse „Tiigrihüppe koduleht“ ning leidsin küll lingi otsitule, kuid lingile klikates….lehte enam ei eksisteerigi 😦 )

Tiigihüpe on Eesti üleriigiline projekt, mille missiooniks on anda koolidele paremad õppimisvõimalused. Projekt algas tegelikult 1996. aastal ja see algatati tollase Eesti saadiku USA-s Toomas Hendrik Ilvese ja tollase haridusministri Jaak Aaviksoo poolt. Ametlikult käivitas projekti 21. veebruaril 1996. aastal president Lennart Meri.

Mida aastad edasi, seda rohkem ülesandeid projekti tuli, kuid kõige tähtsamaks neist oli kõikide Eesti koolide ühendamine internetti. Enamikesse koolidesse rajati lausa arvutiklassid.

  1. aastal sai aga Tiigrihüppe Sihtasutus Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse – HITSA – struktuuriüksuseks ning kannab seal nime HITSA Innovatsioonikeskus.

Edasi rääkis Laanpere Euroopa Komisjoni 2013. aasta uuringust, kust tuli välja palju huvitavaid fakte. Näiteks, et arvutite kogus koolis ei avalda mõju nende kasutamisaktiivsusele või et nende 25% õpetajate, kes kasutavad oma tundides IKT-d osakaal pole kasvanud 2006 aastast alates. Siinkohal tõi mees sisse sõna „digipööre“. Sellega olen ma väga tuttav, kuna ka minu koolis toimus see. Kui natuke rohkem kui 2 aastat tagasi – 2015. aasta augustis –  Tartu Tamme Gümnaasiumi 3 kõrgeimat klassi põhikoolist lahti ütlesid ning riigi alluvusse läksid oli meil uues ja peenes koolis järsku suur suur arvutiklass, kahe klassijagu sülearvuteid ning iPade,uusimad video- ning fotokaamerad,  tipptasemel ja täiskohaga IT professionaal ning palju muud. Aasta hiljem alustati ka sisseastumiskatseid mitte ainult tehnoloogiasuunda vaid nüüd ka uude IT suunda.

Mart mainis oma loengus ka PISA testi (kus ka mina olen osalenud), kust tuli välja, et täna kasutab 99,3% Eesti õpilastetst arvutit ja seal pole ka midagi imestada. Eesti on alati olnud IT valdkonnas tuntud riik ning kui võtta viimaste ehk 2015. aasta tulemuste järgi, kus osalesid 72 riiki ning majanduspiirkonda on Eesti õpilaste juurdepääs arvutitele ja internetile suurepärane: oleme 6. kohal maailmas.

Veel heitis Laanpere pilgu ka tulevikku ning rääkis IKT tehnoloogilisest, poliitilisest ning majanduslikust vaatest.

Loengu lõpupoole jõudis mees ka lõpuks loengu pealkirja juurde – haridustehnoloogia suund meie koolis.  Ta tutvustas meile seda, rääkis mida see üldse endast kujutab, mida nad seal 20-liikmelises tiimis teevad jne. Põnev oli näha ka nende loodud projekte, millest esimene oli meie oma lektori Hans Põldoja 2001. aastal diplomitööna valminud VIKO. Kõige nö. popim projekt on neil aga eDidaktikum, mida kasutatakse rohkem õpetajakoolitusteks.

Minu jaoks oli väga huvitav kuulata  projektist SmartZoos, mis kujutab endast rakendust telefonile, kus inimene saab luua omale kas Tallinna, Helsingi või Stockholmi loomaaias mängu, kus ta saab koguda virtuaalseid õpimärke mis omakorda garanteerivad nt poole hinnaga pääsu mõnda teise loomaaeda jpm.

Lõpetuseks soovitas Laanpere et, kui me oleme tehnilise huviga siis me saame väga huvitavaid ja tehnoloogilisi töid teha. Keegi ei keela selle asemel, et bakalauseusetööks mitukümmend lehekülge mingit teksti kirjutada teha hoopis mingi tõsiselt lahe ja kasulik tarkvaraprojekt. Samuti on ka variant edasi magistriõppesse minna ja veel targemaks saada. Ja selle tarkuse omandamisega saab alustada juba NÜÜD!

 

Kasutatud allikad:

https://dti6001.wordpress.com/

www.menti.com

https://et.wikipedia.org/wiki/Tiigrih%C3%BCpe

https://tammegymnaasium.ee/meie-kool-oppekorraldus-oppekava-oppesuunad/

https://www.hm.ee/et/tegevused/uuringud-ja-statistika/pisa

https://smartzoos.eu/

 

 

 

Leave a comment